zondag 17 juli 2011

Google+, de toekomst?

Google+ is het nieuwe sociale netwerk dat gelanceerd is door Google. Google heeft het al eens eerder geprobeerd met Orkut, maar dat is geen succes geworden. In Nederland is het al helemaal niet gelukt met Orkut. Omdat Google+ nog in een beginstadium is, kun je alleen op uitnodiging (invite) op Google+. Via Twitter bood de bibliotheek in Enschede een uitnodiging aan. Een Direct Mail met mijn Gmail adres en een half uur later kon ik beginnen.

Google+ staat direct in de werkbalk van je Gmail. Geen extra venster dat je hoeft te openen. Nadat je begonnen bent zie je links boven "naam+". Als je hier op klikt zit je direct in Google+.

Circels of Kringen
Iets wat totaal nieuw is, is het gebruik van "Circels" Je kunt je contacten onderbrengen in Circels of in goed Nederlands Kringen. Omdat Gmail en Google+ gekoppeld zijn kun je direct in je contacten zoeken. Ook het aanmaken van een nieuwe Kring is snel gedaan. Ik heb intussen een BDGV kring, een familiekring, een BDGV Moordrecht kring en zo nog een paar. Natuurlijk heb ik ook de kring Volgen (al gemaakt door Google+) waar ik bijvoorbeeld de bibliotheek in Enschede volg.
Het prettige aan de Kringen is dat je een bericht aan één of meer kringen kan sturen. Dit bericht is dan niet openbaar, maar alleen zichtbaar voor de kring die jij wilt. Je kunt ook een bericht aan één persoon sturen. Een hele makkelijke manier om bijvoorbeeld foto's van een uitje te verspreiden. Je koppelt een Picasa Album aan een bericht, kiest de juiste kring en klaar.
Indien iemand geen "vriendje" is, krijgt hij dit bericht gewoon in de mail.

Het gaat allemaal zo makkelijk dat het mij niet zou verbazen als dit de email zou gaan vervangen. Op dit moment krijg je bij alles een mailtje, maar dat is helemaal niet nodig (en het is ook uit te zetten), want rechtsboven in je Google balk is een (rood) vierkantje waar een cijfer verschijnt als er een bericht is, 1,  2, 3 en hoger als je meerdere berichten of meldingen hebt.



Nu is er één minpuntje. Ik heb nog maar weinig volgers. Een sociaal netwerk staat of valt met het aantal volgers (vriendjes) die je hebt. Ik ga iedereen met een gmail adres (tenslotte niet voor niets aangemaakt bij 23dingen) een invite sturen. Ik hoop dat jullie in grote getalen Google+ gaan uitproberen. Ik ga ook verder met mijn ontdekkingstocht en houdt jullie op de hoogte van mijn bevindingen, Hopelijk tot op Google+.

1 opmerking: