donderdag 4 augustus 2011

De Filter Bubble. Welke informatie krijg je te zien?

De macht van de zoekmachines en sociale netwerken is groot en wordt steeds groter. Internet heeft veel informatie ontsloten voor iedereen en dat is een goede zaak. Er zit geen redacteur die voor ons kiest, maar via een zoekterm in een zoekmachine vind je alle beschikbare informatie. Dat denk je tenminste. 
Zoekresultaten worden steeds meer gepersonaliseerd. Eerder gemaakte keuzes kleuren de resultaten van zoekresultaten in de toekomst. In mijn ogen een ongewenste situatie.


Eli Pariser, auteur van het boek The Filter Bubble, heeft een TED talk gehouden over de filter bubble: de surfer ziet alleen nog wat Facebook en Google vinden dat hij of zij moet zien.

3 opmerkingen:

  1. Zien wij elkaar toch weer even terug op ons blog. Volgens mij zijn wij, met Ilse, de doorzetters voor wat betreft het bloggen en de interesse in social media. Ik denk er zelf over om een compleet nieuwe blog te srarten en daarin inderdaad mijn hersenspinsels te publiceren. Ga jij onder deze naam door of ga je ook met een schone lei beginnen?
    Je had in ieder geval weer een aantal leuke stukjes gepost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk dit vind ik nou een interessante vondst. Ik kende 'm nog niet, maar wist wel van het principe van personaliseren af. Er wordt voor je gedacht. Het klinkt logisch want we moeten informatie filteren, anders is het niet meer te behappen. Maar dat heeft ook zijn gevaarlijke kanten en dat wordt hier uitgelegd. Misschien dat het werkt voor de grote gemene deler, maar zeker niet voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt. Ik ben er niet gecharmeerd van. Ik denk liever zelf.

    BeantwoordenVerwijderen