vrijdag 1 april 2011

#14 Instant messaging ofwel chatten

Er zijn vreselijk veel toepassingen die te gebruiken zijn voor instant messaging. Veel social networks, zoals Hyves en Facebook hebben een chatfunctie. De eerste die ik gebruikte was MSN. De kinderen hadden MSN, dus moest ik het ook. Ze waren nog zo jong dat ik er met hen weinig gebruik van maakte. Meestal was ik gewoon thuis en als ik niet thuis was zat ik niet op MSN. Bij mijn moeder werd ook enthousiast MSN geïnstalleerd, waardoor de kinderen met hun "moderne" oma konden chatten. Hiervan is veel gebruik gemaakt. Als het derde schermpje opende verzuchtte zij wel dat ze "dat niet aankon" haha, maar ze deed het toch maar op haar oude dag. De functie waarmee MSN laat zien dat je online of offline bent hebben we veel gebruikt. Zodra oma haar computer aanzette was ze online. Als hij uitgezet werd aan het eind van de dag was ze weer offline. Vooral toen de gezondheid van mijn moeder slechter werd was het voor ons een check of ze opgestaan was. De kinderen hebben door MSN heel leuk extra contact gehad met hun oma.

MSN gebruik ik niet meer. Via Google chat heb ik wel vaak "even" contact met mensen. Dit wordt vaak gebruikt om even een korte vraag te stellen. Het werkt heel handig.

Skype is een geweldig programma, vooral sinds ik het als app op mijn iPhone heb.
Kyra, een van mijn dochters, zit voor haar stage 5 maanden in Dubai. Via Skype  hebben we heel regelmatig een uitgebreid gesprek. Het is net alsof je door de telefoon praat en het kost niets. Je hebt er wel een computer voor nodig of een smartphone. Je download Skype en maakt een account aan. Vervolgens zoek je bekenden. Daarna kun je gewoon bellen. Het is wel nodig om een wifi verbinding te hebben, dus even bellen terwijl je op straat loopt is er niet bij.

Skype kun je ook gebruiken om met meerdere mensen tegelijk te praten. Op deze manier kun je op afstand vergaderen of makkelijk zonder heen en weer bellen een afspraak maken.
Er zijn meerdere programma's waarmee je kunt chatten en praten zoals Google Talk.

Moet je IM ook in de bibliotheek gebruiken? Dat kan alleen als er altijd iemand beschikbaar is. Het mag niet gebeuren dat iemand via deze weg contact wil, dat er niet snel gereageerd wordt.

5 opmerkingen:

  1. Instant messaging klinkt mij in de oren als instant pudding poeder. Een beetje nep en een beetje van jezelf. Met al deze IM toepassingen ben ik van mening dat het handig is dat het bestaat, maar dat zij het net niet zijn.Gevaar ligt altijd op de loer omdat de send button heel snel reageert...............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je wel gelijk in. Aan de andere kant kan het wel heel efficiënt zijn. Je moet er natuurlijk altijd bij nadenken wat je schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. instant messaging hoeft niet zozeer handig te zijn voor het contact klant-medewerker, maar kan juist heel handig zijn voor medewerker-medewerker contact.
    bij reaal, toen ik daar werkte, hadden ze een instant messaging systeem dat gelinkt stond aan he outlook, waardoor het zichtbaar was of je online of offline was, op welke locatie je werkte, etc. vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen en medewerkers met onregelmatige dagen, waarbij je niet altijd tijd hebt om de telefoon te beantwoorden (want er staat een klant aan je balie) kan het handig zijn om vragen aan elkaar per instant message te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben van mening dat de bibliotheek elke vorm van communicatie moet omarmen. Zeker in een wereld waar IM voor heel veel mensen dagelijkse kost is en doodnormaal wordt geacht. Maar dan moet je het inderdaad wel goed regelen qua bezetting. Ik vind het daarom ook eeuwig zonde dat de Aladinchatfunctie nooit goed van de grond is gekomen. Ze gaan dat nu oplossen met een automatische vragenbeantwoorder, een chatbot. Ik hen daar weinig vertrouwen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @23 dingen ProBiblio Mijn ervaringen met een chatbot zijn niet erg positief. Als een even afwijkt van een standaard vraag krijg je geen (goed) antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen