vrijdag 20 mei 2011

#18 #19 Online boekenkasten

Na het bezoeken en uitproberen van een paar van deze sites ben ik tot de conclusie gekomen dat LibraryThing het niet is voor mij. Dizzy en Boekenliefde daarentegen zijn heel prettig in gebruik. Ik kon zelfs mijn boeken uit LibraryThing importeren in Boekenliefde en hoefde dus niet opnieuw boeken in de voeren.
Op Dizzy had ik onmiddellijk contact met andere Dizzy gebruikers en zie je heel makkelijk wat anderen aan boeken hebben toegevoegd. Dat maakt het heel sociaal en nodigt uit om er meer mee te doen.

Ik heb eigenlijk niet de behoefte om de door mij gelezen boeken op een virtuele boekenplank te zetten, maar het is wel heel leuk om te kijken wat anderen lezen en wat zij van een boek vinden.

De site Boekenliefde mag wat mij betreft wat socialer worden. Ik begrijp uit het todo lijstje dat op de site staat dat dat ook in de planning staat.  Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van deze site. Het grote voordeel voor bibliotheekleden is natuurlijk dat het bibliotheeklidmaatschap gekoppeld kan worden met alle voordelen daarvan. Ook is er een app die gelinkt is aan Boekenliefde.

Het sociale van deze sites is heel leuk. Het stimuleert je om naar andere boeken te kijken en die weer te gaan lezen. De bibliotheken zijn voorzichtig begonnen met cWise, maar daar is denk ik nog wel wat aan te verbeteren in gebruiksgemak.



3 opmerkingen:

  1. ik ben ook helemaal fan van boekenliefde! heb voor het eerst wat recensies geschreven en was een heerlijk makkelijke site!
    dat sociale aspect is inderdaad nog een beetje jammer, maar aangezien dizzie dat goed op de rit heeft zou ik tegen boekenliefde zeggen, kopieer! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik ook doen, mijn boeken uit LibraryThing importeren in Boekenliefde. Goed idee !

    Zet ik op mijn todo lijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boekenliefde heeft heel wat bibliotheekdirecties op de kast gekregen. Boetegelden vormen een onderdeel van de begroting. Door gebruikers geen seintje te geven, blijven die boetegelden binnen komen. Zo'n gebruikersvriendelijk seintje kost bibliotheken geld... Denk er van wat je wilt.

    BeantwoordenVerwijderen