zaterdag 28 mei 2011

#21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

De aquabrowser is heel handig om efficiënt te zoeken. Je kunt je zoekvraag verfijnen, waardoor er niet te veel zoekresultaten zijn. Het associatieve gedeelte ervan helpt om verder te kijken, vooral als het even niet lukt om het zelf te bedenken.

In de aquabrowser kun je een account aanmaken van My discoveries (niet alleen bij de OBA). Hierin kun je lijsten maken van je boeken, tags toekennen, waarderingen geven en recensies schrijven. Tot mijn grote vreugde merk ik dat de aquabrowser overal hetzelfde is. Het account werkt op de aquabrowser op onze site, maar ook op die van Bibliotheek.nl en die van de OBA.  Je kunt lijsten openbaar maken, zodat ze gedeeld worden. Ik kan mijn lijsten wel delen, maar zie geen lijsten van anderen en ook geen mogelijkheid om die te zoeken. Jammer. De link tussen Library Thing en Aquabrowser kan ik niet vinden. Het web 2.0 gedeelte lukt mijn nu voor de privépersoon lukt mij niet en dat is jammer.

Een account op Wordcat had ik al, maar ik doe daar niets mee. Hier lukt het heel makkelijk om een lijst te maken. Ook lijsten van anderen zijn makkelijk vindbaar. Hierdoor ga ik al snel zoeken in lijsten van anderen en kom leuke dingen tegen. Als het zo makkelijk gaat is het ook direct aantrekkelijk om verder te zoeken en kom je weer nieuwe dingen tegen. Leuk.









5 opmerkingen:

  1. Volgens de trendwatchers gaat zich dit allemaal verder ontwikkelen en zullen deze losse catalogi beetje bij beetje aan elkaar gekoppeld worden. Het zal uiteindelijk voor de klant nog aantrekkelijker worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoek eens naar bijvoorbeeld The Lost Symbol van Dan Brown. Ga je naar de detailpagina, dan zie je daar de koppeling met LibraryThing.
    Naar mijn weten worden lijstjes (mits openbaar) wel getoond tussen de zoekresultaten. Er even eentje als voorbeeld laten zien lukt niet, alhoewel ik er net eentje op de term 23Dingen openbaar heb gemaakt. Morgen moet ie online staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via onze aquabrowser ben ik librarything intussen tegengekomen. In de aquabrowser in bibliotheek.nl komt librarything voor zover ik heb kunnen nagaan niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elke Aquabrowserbeheerder is vrij te beslissen welke koppelingen hij toevoegt. Een kwestie van geld.

    BeantwoordenVerwijderen