vrijdag 6 mei 2011

#19 #16 Social networks

Ik heb bij veel sociale netwerken een account. De verschillende netwerken hebben hun eigen doel en dus eigen en soms andere "vrienden".


Bibliotheek2.0 is een sociaal netwerk van mensen die bij de bibliotheek betrokken zijn. Ik ben lid geworden van een aantal groepen. Hier komt zo af en toe een berichtje van binnen naar aanleiding waarvan ik dan weer even kijk waar het over gaat en eventueel kan meediscussiëren. Ik weet niet wat het is, maar ik moet overal naar zoeken in de netwerk. Deze site vind ik nogal onoverzichtelijk waardoor ik er niet snel iets mee ga doen.

Hyves is echt een vrienden site. Heel prettig in gebruik, een tijdlijn waardoor je snel kunt zien of er iets belangrijks of leuks is wat je wilt lezen en eventueel op wil reageren.

Facebook wordt steeds groter. Ik heb een account aangemaakt omdat mensen in mijn omgeving een boerderij op Farmville hadden en buren nodig hadden. Langzaamaan ga ik Facebook steeds meer gebruiken voor contacten en het volgen van interessante Facebookpagina's.Door "vind ik leuk" aan te klikken komen berichten van de organisatie of vervolgberichten op het bericht dat je aangeklikt hebt in je tijdlijn en je kunt van het laatste zelfs berichten in je e-mail krijgen. Facebook maakt ook gebruik van een tijdlijn. Vaak kom ik berichten tegen op meerdere netwerken, maar zoals ik er net bij Dorrie's blog aan herinnerd werd is het goed en nodig om dingen 3x te lezen.

Toen de gemeente Zuidplas door fusie ontstond is Voor de mensen in deze gemeente is een sociaal netwerk opgezet. Zuidplas Actief. Hier staat nieuws uit de gemeente op en er worden over allerlei onderwerpen discussies gevoerd. Doordat je aan kunt geven in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent wordt je op de hoogte gehouden als deze onderwerpen op een of andere manier op de site behandeld worden. Dit is een handige tool. Het zorgt er wel voor dat ik niet zomaar tussendoor ga kijken. Er is geen tijdlijn en dat mis ik dan ook.
Het is leuk dat iedereen activiteiten in een overzicht kan zetten. Onze bibliotheek activiteiten worden daar door ons opgezet. Na een leuke activiteit kun je een berichtje op je eigen of het bibliotheekprofiel zetten. De redactie kan dat, na toestemming, overnemen om op de home te zetten. Leuke gratis publiciteit.

Er zijn natuurlijk nog vreselijk veel meer sociale netwerken. Twitter (microbloggen), You Tube (filmpjes, Flickr en Picasa (foto's), Linkedin, LibraryThing, Boekenliefde, Boekensalon, watleesjij en vast nog meer (boeken), Foursquare en Whatser (locatie delen) en nog veel meer.


Voor de bibliotheek zijn sociale netwerken een kans om in contact te komen met klanten. Ik denk dat het belangrijk is om dit goed georganiseerd te doen. Dat wil zeggen dat er regelmatig berichten gepost moeten worden om interessant te zijn voor volgers. De berichten die gepost worden moeten niet alleen mededelingen zijn die naar onze site en activiteiten verwijzen, maar ook leuke weetjes die met de bibliotheek(wereld), informatie of boeken e.d. te maken hebben, Indien volgers deze sites gebruiken om in contact te komen met de bibliotheek moet er op gereageerd worden. Ze moeten dus dagelijks in de gaten gehouden worden. Er zit dus nog wel wat organisatie aan vast, maar het zijn mooie manieren om met de klanten in contact te komen en in gesprek te gaan.

7 opmerkingen:

  1. Mooi overzicht !

    Heb je ook een boekenlijst gemaakt op LibraryThing ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik ooit aan begonnen. Straks in de herkansing :) bij ding 19

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie opsomming zo. Bibliotheek 2.0 kun je heel goed volgen met rss en email-attenderingen. Daarmee blijf je op de hoogte en hou je het beheersbaar.

    De laatste alinea is zeker belangrijk. Zorg voor interactie en kies voor een doelgroep. Want dat is nog steeds een grote valkuil voor bibliotheken, want we zijn er voor iedereen... Maar toch wil het nog niet zo lukken met de Facebook en Hyvespagina's van bibliotheken. Storiesguy schreef er een aardig artikel over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk dat hyves niet echt iets voor de bibliotheek is, maar facebook zeer zeker wel. er zijn al behoorlijk wat bibliotheken op facebook te vinden waarvan sommige het beter doen dan andere (vooral de belgische doen het goed;)). het staat of valt uiteindelijk met de hoeveelheid tijd die er in gestoken kan worden. uiteindelijk is het een pr middel dat in theorie zeker zoveel mensen kan bereiken als een krant.

    ps. het blijft vreemd, die omgekeerde volgorde die jullie aan moeten houden. bij mij was librarything 18 en wordt social networks 19;s

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan met elkaar goed nadenken over de pre's van alle social media. Feit is dat wij aansluiting moeten houden met ons publiek en hen moeten blijven "prikkelen". Waarmee of met welk van deze social media is denk ik een kwestie van de juiste keuze maken gebaseerd op feiten en ervaringen van andere collegabibliotheken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal mee eens. We moeten niet zomaar wat doen. We moeten bepalen wat wel willen en duidelijk vaststellen hoe we dat gaan doen. Ervaringen van andere bibliotheken moeten we absoluut gebruiken. We moeten ook alert zijn en ideeën en acties van andere bibliotheken oppikken. Op de 23ddd hoop ik ook ideeën op te pikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een social media strategie is onontbeerlijk bij het maken van de juiste keuzes. Op wie richt je je, via welke kanalen, met wat en met welke toon. En... wat is realistisch voor jullie organisatie. En vooral: niet alleen zenden!

    BeantwoordenVerwijderen