donderdag 19 mei 2011

#19 #18 Boekendeelsites

Jaren geleden heb ik al een LibraryThing account aangemaakt. Ik ben in die jaren niet verder gekomen dan het toevoegen van 8 boeken en heb precies 2 "vrienden". Kort gezegd. Ik doe er niet veel mee. Ik vind het veel werk om boeken erop te zetten en ik ben niet iemand die boeken een recensie meegeeft.

Andere boekendeelsites - Boekenliefde.nl
Sinds ik LibraryThing account heb aangemaakt (2008), zijn er nog andere boekendeelsites op de markt gekomen, zoals bijvoorbeeld www. boekensalon.nl van de NBDBiblion en www.boekenliefde.nl. De laatste kun je koppelen aan je bibliotheekpas. De boeken die je leent komen automatisch in je profiel. Helemaal geen werk meer om boeken toe te voegen. Deze boeken staan op "van plan te lezen". Je kunt de status veranderen in "ben aan het lezen" en in "gelezen". Ik heb zelf een paar regels recensie aan sommige boeken meegegeven.

Extratje
Als toetje kun je een inleveringsattendering krijgen als je dat wil. Een week voor je je boeken moet inleveren, 3 dagen, 1 dag, de dag zelf. Net wat je zelf instelt. Geweldig klantvriendelijk. De app. Bieb is aan deze site gekoppeld. De attendering krijg je dan op je smartphone. Maar wat doe ik met de boeken die op LibraryThing heb staan (in mijn geval niet zo'n ramp). Deze boeken kun je zo exporteren uit LibraryThing en importeren in Boekenliefde. Wat wil je nog meer....  Waarschijnlijk alleen vrienden.

Nu ga ik me nogmaals verdiepen in Librarything, kijken of hij me nu, na drie jaar beter bevalt.
Wordt vervolgt

7 opmerkingen:

  1. Je hebt geen vrienden nodig om toch sociaal te zijn. Zeker als jouw boekrecensies in de Aquabrowser worden opgenomen. Dan heeft iedereen er wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel jammer zo'n inlever attendering > weinig boeteklantjes!
    Nee hoor, als bibliotheek moeten wij gewoon af van die dubbeltjes en kwartjes cultuur. Zo'n attendering zou voor de klant een op en top service zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @23 dingen ProBiblio die link met de aquabrowser is mij nog niet bekend. Over een paar dingen kom ik daar vast op terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Elja Het is een geweldige service. Hoe klantvriendelijk willen we zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen vrienden nodig om sociaal te zijn??? Dat wel heel erg Web 2.0!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @23dingenprobiblio (perfecte manier om je reacties pagina duidelijk te houden!)
    maar goed, de vraag: worden je boekenrecensies die je plaatst op willekeurige boekensites dan opgenomen in de aquabrowser? ik heb namelijk begrepen dat die van hollandnet en de bibliotheek.nl nog niet eens met elkaar communiceren?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Welke databases gekoppeld worden aan welke versie van de Aquabrowser is een beslissing van de beheerders. Een koppeling is prijzig, maar eenmaal ontwikkeld kan het voor een lager bedrag ook in andere systemen geplaatst worden. Esther Westerveld schreef een verhelderen artikel over deze problematiek.

    BeantwoordenVerwijderen