zondag 22 mei 2011

#20 Online muziek luisteren

Wanneer ik op de computer bezig ben denk ik er niet aan om muziek op te zetten. Ik had al wel eens een account aangemaakt van musicme.com op advies van Peter, een van de vrijwilligers in Moordrecht. Een geweldige site waar ik na even uitproberen geen toch gebruik meer van heb gemaakt. Wel aan anderen aanbevolen die er erg enthousiast over zijn.

2 jaar geleden gaf Sinterklaas ons speakers voor aan de laptop. Na een paar weken werden ze niet meer gepakt. Op de iPhone luister ik nergens naar. Ik heb geen oordopjes en heb er ook geen behoefte aan (tot nu toe) om die te gebruiken. In de auto heb ik een radio/cd speler. Thuis ook, dus waarom via de computer?

Last.fm had ik, zoals alles in 2008 al geprobeerd. Bij het zoeken naar vrienden vond ik één vriend.. Hierdoor kon ik uitproberen hoe het eruit zag. Bij deze vriend kon ik een afspeellijst vinden en waar zij allemaal naartoe geweest was op muziekgebied. Ook 23dingen gevraagd om vriendje te worden. Via 23dingen zag ik weer vrienden die toegevoegd zijn. Daar zag ik bekenden en onbekenden van wie ik afspeellijsten kon bekijken.

Ook een account op Spotify gemaakt. Het duurde even voor ik door had dat Spotify in een apart venstertje op mijn computer opende, maar toen ik dat gevonden had ging het heel simpel. Allerlei soorten muziek kun je in je library slepen. Ik vind het de prettigste van de drie sites die ik geprobeerd heb. Nu nog kijken of ik het ga gebruiken.

De toepassing van http://zoeken.bibliotheek.be, maar ook die van http://zoeken.bibliotheek.nl werkt heel goed. Je komt direct bij de tracks en kunt ook kiezen voor een album. Even doorklikken en je weet in welke bibliotheek hij is. In een venster daarnaast verschijnt last.fm, via welke je tips krijgt voor andere nummers.
Nu nog zorgen dat de klanten  hier gaan zoeken. Misschien met een link op onze site?

7 opmerkingen:

  1. Bij ons in huis staan 4 laptops en overal komt een andere sound uit. Mijn kids weten volgens mij amper meer dat er "vroeger" geluid kwam uit een kastje met grote knoppen erop! En is het geen laptop dan komt er wel herrie uit de Iphone! Maar makkelijk is het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zeker makkelijk. Het maakt de kinderen ook niet uit of het geluid uit een telefoon, laptop of stereo installatie komt lijkt het. Ik heb toch nog wel een voorkeur :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar zie je ook wa dit gaat betekenen voor de muziekindustrie en bibliotheken. Het gaat niet meer om het hebben van cd's/mp3's, maar om de beschikbaarheid ervan. Waarom zou je nog iets kopen als je het 24/7 via internet kunt beluisteren? En je deelt afspeellijsten met jouw voorkeuren. Daarmee inspireer je anderen weer en breid je jouw muzieksmaak uit.
    Stel je voor dat er een Spotify voor e-books komt? Alle titels voor een vast bedrag per maand. Wat betekent dat voor de boekwinkel en de bibliotheek?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reactie van Fanyella (vandingtotding):
    de vraag is of mensen die illegale ebooks alleen downloaden om te lezen of dat ze dan alsnog ook het origineel nog kopen. Voor een verjaardag geef je iemand nog steeds een tastbaar boek i.p.v. een coupon om er online een te bestellen.
    ik denk dat het wel losloopt, dat de bibliotheek belangrijker is dan ze zichzelf soms vindt. Maar we moeten natuurlijk wel actief hiermee bezig blijven en anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. we kunnen niet afwachten wat er gaat gebeuren, want dan kan het heel goed wel degelijk fout gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik merk dat er bij ons publiek heel veel belangstelling is voor iPads en ebookreaders. Op het moment dat die gemeengoed worden en de techniek zo simpel dat iedereen daar met gemak mee om kan gaan... Dan wordt het toch een lastig verhaal voor de traditionele boekafzet. En die richting gaan we steeds meer op. De vanzelfsprekendheid dat wij op het vlak van boekenvoorziening een rol (blijven) spelen wordt al jaren steeds minder vanzelfsprekend. Als wij ons niet gaan bewijzen op andere vlakken, dan wordt het steeds lastiger om bestaansrecht te houden. Want waarom iets in stand houden wat op den duur niet echt meer nodig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie de bedreigingen ook zeker wel. De bibliotheek is veel meer dan een boeken uitleen bedrijf en moet dat ook zijn.
    Daarnaast heeft iedereen heeft het wel over de e-reader, maar een boek op de e-reader moet je ook kopen. Ik zie nog niet op heel korte termijn gebeuren dat kinderen hun boeken op een e-reader gaan lezen (en dat ouders deze e-reader met bijbehorende boeken gaan kopen).
    Naar mijn mening blijft de bibliotheek zeker voor de jeugd voorlopig nog heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen