zondag 27 maart 2011

#12 microbloggen met Twitter

Twitter heeft een grote opmars gemaakt. Ik heb al een tijdje een twitteraccount en gebruik deze hoofdzakelijk voor mijn werk. Een tweet waarin staat dat ik ergens ben zonder meer informatie vind ik een nutteloze tweet. Indien iemand te veel van deze tweets post vervuilt mijn tijdlijn en ik zal zo iemand na een tijdje niet meer volgen.
Twitter is een mooi medium om informatie in maximaal 140 tekens wereldkundig te maken. Ik heb gemerkt dat ik zelf niet vaak de behoefte heb om een tweet te posten. Hooguit als het werkgerelateerd is en dan moet ik er nog wel even aan denken. Vaak denk ik er pas later aan of er is geen computer in de buurt. Nu ik de oude iPhone van mijn dochter heb kan het ook via de smartphone en dat kan dus overal. Ik heb nog wel veel schroom om mijn telefoon in het openbaar te pakken en op mijn dooie akkertje een tweet te typen en te posten. Ik vind het lang niet altijd kunnen.
Waar ik Twitter wel voor gebruik is het volgen van mensen en instellingen. De gemeente Zuidplas (Qwiek) en de burgemeester, wethouders en raadsleden bijvoorbeeld. Verder zijn er interessante Twitteraccounts van mensen in de bibliotheekwereld. Via deze twitteraccounts krijg ik veel informatie. Via Twitter las ik dat Harry Mulisch overleden was nog voor het verder in het nieuws was. Hiernaast heb je ook onzin accounts, zoals Twitter van "de koningin" of de Twitter van Dikkie Dik. Vaak humoristisch.
De bibliotheektweets wil ik nog wel eens retweeten om zo het bereik van onze tweets te vergroten. Aangezien ik mijn Twitter aan mijn Facebook en mijn linked in gekoppeld heb bereikt zo'n bibliotheektweet meer mensen. Er zijn programma's waar je per bericht kunt kiezen voor de accounts waar je je bericht gepost wilt hebben. Voor Twitter moet je je natuurlijk wel aan de 140 teken per bericht houden.
Voor de bibliotheek is Twitter een sociaal netwerk waar gebruik van gemaakt kan worden om meer bekendheid te geven aan activiteiten die in de bibliotheek en door de bibliotheek georganiseerd worden, maar ook om bekendheid te geven aan landelijke issues of evenementen die met de bibliotheek te maken hebben. Bijvoorbeeld het bekendmaken van het nieuwe boek voor Nederland Leest of de nominaties voor de Jonge jury.
Twitteren is nuttig als je veel volgers hebt. Het is dus belangrijk dat de bibliotheektwitter meer volgers krijgt, vooral onder de mensen die gebruik maken van diensten (of dat zouden doen als ze van de activiteiten weten) van de bibliotheek. Via Twitter kunnen we mensen die onze nieuwsbrief nog niet ontvangen erop attent maken dat de nieuwe nieuwsbrief er is. Sinds kort staat de link naar onze Twitteraccount op de site. Het is wel even naar beneden scrollen. Ik kan me voorstellen dat we er voor gaan kiezen deze op een meer zichtbare plek op de home te zetten dan nu.Misschien dat een gadget op de site geplaatst kan worden waar je de laatste 3 of 5 tweets op ziet (zoals ik op mijn Blogger heb staan). Mensen zouden hierdoor nieuwsgierig kunnen worden en zich op onze Twitter kunnen abonneren.

Twitter voor de bibliotheek staat of valt met de informatie die erop gezet wordt. Het is denk ik belangrijk dat in iedere vestiging iemand zich actief met de account bezighoudt. Iedereen die zich bezighoudt met een activiteit moet zich ervan bewust worden dat van de activiteit bericht op Twitter geplaatst moet worden. Een voorbeeld is de winnaar van de kinderjury in een vestiging. Deze moet niet in de ene vestiging wel en in de andere vestiging niet op onze Twitter geplaatst worden. De Twitteraccount is een verantwoordelijkheid van iedereen. Het is belangrijk dat alles erop komt, maar niet tegelijkertijd. Even wat tijd tussen de verschillende tweets is belangrijk, ook al komen ze uit verschillende vestigingen. Mensen controleren hun Twitter niet constant en als alle tweets vlak na elkaar gepost worden is er minder kans dat de bibliotheek gezien wordt.
Voor mijzelf geldt dat het volgen van de juiste mensen de meeste informatie oplevert. Ook op Twitter is keuzes maken belangrijk. Als ik te veel mensen volg mis ik ook erg veel. Niet interessante twitteraars kan ik gelukkig ook unfollowen.
Wat ik nog weinig gebruik is de # (hashtag). Ik probeer ze in mijn berichten wel te gebruiken. Via de hashtag kan het onderwerp gevonden worden of kun je zelf iets vinden. Met behulp van de zoekfunctie van Twitter kun je op bijvoorbeeld #DWDD zoeken. Je krijgt nu alle berichten te zien die met deze hashtag gepost zijn. Zo kun je ook bijvoorbeeld een symposium volgen. De programmamakers posten en volgen de berichten met de hashtag en gebruiken dit weer tijdens het programma.
Er zijn veel mogelijkheden met Twitter. Als je het gebruik als organisatie moet het goed georganiseerd zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken.


3 opmerkingen:

  1. Bloggen was toch maar 150 woorden? Wat een goed verhaal zeg! Dank je voor de heldere uitleg want een Twitteraar ben ik (nog) niet en zal ik waarschijnlijk ook niet worden. Ga er wel mee aan de slag en zal mijn ervaringen uiteraard posten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ;-) "de oude smartphone van mijn dochter...", vroeger was dat andersom.

    Verder vind ik het een heel positief verhaal wat andere collega's ook maar eens moeten lezen. Maak het ze makkelijk door wat tussenkopjes te gebruiken.

    Wat ik wel wil toevoegen is dat Twitter een tweerichtingscommunicatiemiddel (3 x woordwaarde) is. Mensen praten terug. Wie gaat daar op reageren? Wie houdt in de gaten wat er over je bibliotheek of je product gezegd wordt. Wie stel je volgers eens een prikkelende vraag?

    BeantwoordenVerwijderen